Geleen, 2 februari 2001

Tijdens de presentatie van de financiële cijfers over het jaar 1999 gaat Peter Elverding, voorzitter van de raad van bestuur van DSM, nadrukkelijk in op zijn doelen met betrekking tot eBusiness. Hij voorspelt onder meer dat DSM binnen zo’n drie à vier jaar ten minste 30% van haar omzet via het Internet zal realiseren. DSM’s inkoop via het Internet zal zelfs naar 90 à 100% stijgen. Ruim ’n jaar later toont het bedrijf zich consistent in haar beleid: Feike Sybesma, lid van de raad van bestuur en portefeuille houder van eBusiness ondertekent op vrijdag 23 mei achtereenvolgens strategische contracten met Accenture, Asera, en webMethods. Daarvóór heeft DSM in het derde kwartaal van 2000 al een belang genomen in de chemie-marketplace Elemica waarin het actief participeert door detachering van medewerkers; ook verricht DSM als eerste een business transactie over deze marketplace.

Om haar ambitieuze doelstellingen te realiseren heeft DSM in de afgelopen anderhalf jaar ècht niet stilgezeten. De afdeling Corporate eBusiness is opgericht en direct aan de raad van bestuur opgehangen. De bezetting is multidisciplinair en bestaat uit ervaren krachten afkomstig de hele organisatie. Daarbij is het opmerkelijk dat DSM eBusiness als een business project beschouwt en niet als een project van de ICT afdeling. Om een goede aansluiting met DSM’s ICT standaarden te verzekeren is alleen Pierre van Mouche, voormalig information manager en destijds één van de competence center managers van Corporate ICT, fulltime in het eBusiness project actief.

Onder leiding van Geert Kastelijns (directeur Corporate eBusiness) en samen met Accenture start Corporate eBusiness met een awareness programma voor de hele organisatie. DSM bestaat uit business groups die actief zijn in verschillende marktsegmenten en zich sterk onderscheiden. Het resultaat van het awareness programma maakt dit nogmaals duidelijk: de behoefte aan eBusiness oplossing varieert van een eenvoudige website via online ordering tot koppelingen met erp-systemen, marketplaces en geavanceerde collaboration oplossingen. En ook het commitment van de business groups is niet gelijkelijk verdeeld: één business group is nog niet aan eBusiness toe, de meesten willen graag aan de slag en er zijn zelfs al enkelen die al enige tijd actief zijn met marketplaces en online ordering. Op dit moment staat Geert Kastelijns samen met zijn rechterhand Ton Geurts voor de moeizame opgave één aanpak te ontwikkelen die de business groups overtuigt dat samenwerken synergie-effecten zal opleveren. Geert en Ton leunen hierbij zwaar op Pierre van Mouche, manager van het Internetworking competence center van Corporate ICT. Hij is met zijn team verantwoordelijk voor de vertaling van de eBusiness bedrijfsprocessen in een gebruiksvriendelijke infrastructuur. 

Corporate eBusiness onderkent twee verschillende aanpakken: de insite-out en de outsite-in aanpak. Bij de insite-out aanpak worden de backend systemen geschikt gemaakt voor het gebruik in het web. Omdat deze systemen primair voor intern gebruik zijn ontwikkeld, moet de nodige web-functionaliteit worden toegevoegd; dit dient pèr systeem te gebeuren. Afhankelijk van het aantal in gebruik zijnde systemen alsook diens kwaliteit, wordt dit een kostbare maar vooral tijdrovende klus. Ook beheersaspecten maken deze aanpak weinig aantrekkelijk: bij iedere release-wissel van een backend systeem moeten de gemaakte uitbreidingen opnieuw worden aangebracht en getest. En ook in geval van acquisities zijn de aangekochte ondernemingen niet snel naar het web te brengen. De outside-in aanpak kenmerkt zich voornamelijk door de inzet van één commerce platform. Dit platform biedt de volledige web functionaliteit van een online ordering systeem in de breedste zin. Het commerce platform communiceert met middleware die op haar beurt voor de gegevens uitwisseling met de onderliggende backend systemen zorg draagt. De middleware zorgt daarbij voor de routering van de gegevens alsook voor eventuele mapping en conversie. De klant merkt daar helemaal niets van en wordt als het ware afgeschermd van de interne complexiteit die betrekking kan hebben op de verschillende backend systemen alsook op de bedrijfsprocessen die per business group kunnen verschillen.

Beide aanpakken zijn onderzocht en vóór en tegens zorgvuldig afgewogen. Eind januari 2001 is vastgesteld dat de outside-in aanpak de duidelijke voorkeur geniet. Omdat DSM een nadrukkelijke beleid heeft voor standaard software boven zelf ontwikkelde software, is vervolgens gestart met de pakketselectie. Bedrijven in Silicon Valley worden bezocht en referentiebezoeken bij klanten van de onderzochte pakketten vinden plaats. Nadat de pakketselectie is afgerond wordt het voorstel ter goedkeuring aan de ICT Governance Board voorgelegd. Dit interne geformaliseerde orgaan beslist binnen DSM over corporate ICT projecten. Gezien het belang dat DSM hecht aan eBusiness vindt dezelfde dag ook nog een presentatie in de raad van bestuur plaats. Ook deze gaat unaniem akkoord met de voorstellen.

Na de ondertekening van de genoemde contracten staat DSM nu voor de grootse taak haar doelstellingen te operationaliseren. De business groups DSM Coating Resins en DSM Food Specialties bijten daarbij niet alleen de spits af maar ontwikkelen tevens de blauwdruk voor de implementaties binnen de andere business groups. Marc Aeissing vervult hierbij de rol van projectleider voor de on-boarding en Pierre van Mouche stelt het eBusiness platform ter beschikking. 

Het van oudsher terughoudende en meer conservatief georiënteerde DSM verwacht tegen het eind van dit jaar de eerste online transacties via het nieuwe eBusiness platform te kunnen laten plaats vinden. Daarmee toont het bedrijf zich een frontrunner en initiatiefnemer die duidelijk gelooft in eBusiness.

DSM is een multinational actief in de chemie en life science industrie. Het bedrijft telt ca. 22.000 medewerkers die in meer dan 200 locaties wereldwijs actief zijn. De omzet in 2000 bedroef 8,1 Miljard euro. Het bedrijf heeft haar hoofdzetel in Heerlen.


Gerelateerde artikelen