Kwaliteitsmanagement houdt zich bezig met het optimaliseren van de kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. Het is geen afgebakend vakgebied, het komt overal in de organisatie terug en zelfs daarbuiten wanneer de klant een product koopt dat door het bedrijf is geproduceerd. En omdat de klant doorgaans steeds hogere (kwaliteits)eisen stelt, is het verbeteren van de kwaliteit iets waar een organisatie op kan sturen.

Kwaliteitsmanagement houdt zich vooral bezig met het verbinden van de verschillende bedrijfsonderdelen die output leveren aan het uiteindelijke resultaat. De kwaliteitsmanager houdt de organisatie ‘scherp’ en stelt de klant in de (bedrijfs)processen centraal. De kwaliteitsmanager is continu op zoek naar verbeteracties en is gericht op innovaties en het implementeren hiervan. Kwaliteitsmanagement is dus geen onderdeel op zich zelf, maar maakt integraal deel uit van de totale bedrijfsvoering.

Kijken we naar de competitiviteit van een organisatie dan helpt kwaliteitsmanagement door het continue streven naar verbetering. Denk daarbij aan bijvoorbeeld aan business proces management, verandermanagement, workflowmanagement en ict-management. Met name de verbeteringen in de bedrijfsprocessen worden vaak gerealiseerd door innovaties op het gebied van de informatie en communicatie technologie. Een goed voorbeeld hiervan is het kwaliteitssysteem. Maar kwaliteitsmanagement biedt ook voordelen zoals:

  • Beter inzicht in de organisatie.
  • Meer grip op processen en geldstromen.
  • Het beter ‘in control’ zijn van de organisatie.
  • Betere sturing op klanttevredenheid. 
  • Beheersen van risico’s.
  • Professionaliteit in dienst- en/of zorgverlening.
  • Aandacht voor de medewerker.

The InterAct Group voert ook gerichte audits uit en heeft ervaring met computer system validation, xGxP, FDA en GAMP 5 zoals ondermeer van toepassing in de farmaceutische en live science industrie. 


Gerelateerde artikelen